Meny
Søk
ANESTESI

En fantastisk krimbok som vil fenge deg fra start til slutt!

ANESTESI er en mørk actionthriller. Hovedpersonen i romanen er anestesilegen Thomas Bernts. Han opplever alle menneskers verste mareritt, i våken tilstand. Hans respons på dette er politisk ukorrekt og ulovlig. Og medfører mange og alvorlige komplikasjoner ...

Logo
Logo
Logo
Anmeldelser
En spennende thriller!

Det kom en forespørsel om vi ønsket å anmelde en krimbok. Vi sier da sjelden nei til å lese, så vi takket pent ja, og Anestesi ramlet ned i postkassen min i april.  Dessverre tok det litt tid før jeg fikk lest den, jeg er en én bok om gangen person, og lesebunken min blir av en eller annen grunn aldri mindre…

Han tenkte. Urkrafte. Han visste at den var der, at han lett kunne hente den. Han hadde gjort det før. Dratt dit, og hentet den. Hentet den opp og frem. Hentet den til hjernen og kroppen. Den var svaret på den lammende, blindende frykten og angsten. Den var motsatset: handling, klarsyn, tunnelsyn.

Thomas Bernts er vant til å være i stressende situasjoner. Som anestesilege klarer han å holde hodet kaldt når det gjelder. Han er gift med en vakker fransk kvinne og sammen har de to barn. Selv med mye reising med jobben, klarer han å være med familien. Så skjer det utenkelige: eldstedatteren Anne blir borte fra en klassetur, og Bernts står foran det verste tenkelige som kan skje og det mørkeste av det mørke. Klarer han å holde hodet kaldt i møte med mørket, eller vil han gi tapt?

En spennende thriller, dette her. Og som lærer må jeg si at det absolutte marerittet må være om en av elevene mine blir borte på klassetur, så denne boken traff rett i redselen. Og alle historier som omhandler det mørke som kan skje barn blir, for meg, ekstra grusomme. Denne boken handler ikke bare om det som faktisk står på sidene, men også om menneskers natur og moral. At moralen blir satt på en så stor prøve at man til slutt ikke klarer å skille mellom det moralske eller det umoralske. Og hvor langt er man egentlig villig til å gå for de man er glad i?

Jeg må si at historien gjorde inntrykk på meg, og det er jo alltid en god bokopplevelse når det skjer. Samtidig gikk den ikke helt til topps. En av grunnene til det er steg for steg skrivestilen. Det blir for detaljert. Alt blir beskrevet nesten som en oppskrift. Det er en god del setninger som kunne vært slått sammen ved å kutte ned på detaljene uten at det hadde gått ut over handlingen.

Som f.eks:

Han trakk pusten. Så grep han inn i venstre innerlomme og tok ut pakken med Lucky Strikes. Han trykket inn sigarettenneren i dashbordet. Det gikk syv sekunder. Tenneren poppet ut. Han tente sigaretten med den rødglødende enden. Han trakk inn, dypt, mens han satte sigarettenneren tilbake på plass. Så satte han bilen i gir. Og kjørte ut på hovedveien.

En annen ting som gjorde at boka ikke fikk toppscore var all hoppingen mellom karakterer. Hvis du har lest noen av de andre anmeldelsene mine, vet du at jeg ikke er noen fan av en slik skrivestil. Jeg liker best historier med èn fortellerstemme. Og her blir aldri fortellerstemmen lenge hos en enkelt karakter. Leseren møter til stadig nye karakterer. Hvorav noen er bare med på noen få sider og føles ikke viktige i forhold til historien. Hvorfor ha dem med, og med fortellerstemme, når de er med så lite?

Thomas Bernts treffer vi igjen gang på gang, noe som er bra. Han er jo hovedpersonen, men mange andre er egentlig helt uviktige i historieforløpet. De har absolutt ingen påvirkning på historien. Ta dem ut, gi fortellerstemmen til en av de mer sentrale karakterene, og historien foreløper helt likt. Boka hadde hatt godt av et lite ryddesjau i stedet for å gi et stort galleri av karakterer som forvirrer.

Noe jeg likte veldig godt var hovedpersonen. Han er så nyansert. Han innehar mange personlighetstrek og har en fin dybde. Det var en flott utviklet karakter som virkelig blir dratt gjennom en rekke opplevelser som setter han på de mest ekstreme prøvelsene. Om man er enig i alle valgene og handlingene hans kan man jo sette spørsmåltegn ved, men de er hele tiden forståelige. Og jeg tror at mennesker satt i samme situasjon, om de ikke hadde gjort det samme, hadde nok tenkt tanken.  Det fineste var nok da han stod midt i det mørkeste og ikke endte opp med å handle helt slik han hadde planlagt. For selv i mørket finnes det små lysglimt. Som sagt: en flott og nyansert karakter.

Tittelen passer veldig godt til historien, på flere nivå. Ja, hovedkarakteren er anestesilege, men den passer også til den helt lammende følelsen dyp sorg kan gi. Som her treffer både hovedkarakteren og hans kone. En helt perfekt tittel.

Anestesi har en god utviklingskurve og den er overraskende. Leseren vet aldri helt hva som kommer til å skje. Her er bortføring, drap og mafia. Spenningen starter tidlig i boka og holdes oppe lenge. Alt som skjer er kanskje ikke helt realistisk, men det er nå i hvert fall spennende. Og den har en ganske så åpen slutt. Noe som mange ganger kan være frustrerende, men ikke her. Den var såpass avsluttende at jeg fikk svar på det jeg lurte på. Samtidig kan man håpe på en oppfølger.

En spennende thriller jeg kan anbefale.

Tusen takk for anmeldereksemplar.

Anmeldelsen fra edgeofaword.com

Det kom en forespørsel om vi ønsket å anmelde en krimbok. Vi sier da sjelden nei til å lese, så vi takket pent ja, og Anestesi ramlet ned i postkassen min i april. Dessverre tok det litt tid før jeg fikk lest den, jeg er en é n bok om gangen person, og lesebunken min blir av en eller annen grunn aldri mindre… Han tenkte. Urkrafte. Han visste at den var der, at han lett kunne hente den. Han hadde gjort det før. Dratt dit, og hentet den. Hentet den opp og frem. Hentet den til hjernen og kroppen. Den var svaret på den lammende, blindende frykten og angsten. Den var motsatset: handling, klarsyn, tunnelsyn. Thomas Bernts er vant til å være i stressende situasjoner. Som anestesilege klarer han å holde hodet kaldt når det gjelder. Han er gift med en vakker fransk kvinne og sammen har de to barn. Selv med mye reising med jobben, klarer han å være med familien. Så skjer det utenkelige: eldstedatteren Anne blir borte fra en klassetur, og Bernts står foran det verste tenkelige som kan skje og det mørkeste av det mørke. Klarer han å holde hodet kaldt i møte med mørket, eller vil han gi tapt? En spennende thriller, dette her. Og som lærer må jeg si at det absolutte marerittet må være om en av elevene mine blir borte på klassetur, så denne boken traff rett i redselen. Og alle historier som omhandler det mørke som kan skje barn blir, for meg, ekstra grusomme. Denne boken handler ikke bare om det som faktisk står på sidene, men også om menneskers natur og moral. At moralen blir satt på en så stor prøve at man til slutt ikke klarer å skille mellom det moralske eller det umoralske. Og hvor langt er man egentlig villig til å gå for de man er glad i? Jeg må si at historien gjorde inntrykk på meg, og det er jo alltid en god bokopplevelse når det skjer. Samtidig gikk den ikke helt til topps. En av grunnene til det er steg for steg skrivestilen. Det blir for detaljert. Alt blir beskrevet nesten som en oppskrift. Det er en god del setninger som kunne vært slått sammen ved å kutte ned på detaljene uten at det hadde gått ut over handlingen. Som f.eks: Han trakk pusten. Så grep han inn i venstre innerlomme og tok ut pakken med Lucky Strikes. Han trykket inn sigarettenneren i dashbordet. Det gikk syv sekunder. Tenneren poppet ut. Han tente sigaretten med den rødglødende enden. Han trakk inn, dypt, mens han satte sigarettenneren tilbake på plass. Så satte han bilen i gir. Og kjørte ut på hovedveien. En annen ting som gjorde at boka ikke fikk toppscore var all hoppingen mellom karakterer. Hvis du har lest noen av de andre anmeldelsene mine, vet du at jeg ikke er noen fan av en slik skrivestil. Jeg liker best historier med èn fortellerstemme. Og her blir aldri fortellerstemmen lenge hos en enkelt karakter. Leseren møter til stadig nye karakterer. Hvorav noen er bare med på noen få sider og føles ikke viktige i forhold til historien. Hvorfor ha dem med, og med fortellerstemme, når de er med så lite? Thomas Bernts treffer vi igjen gang på gang, noe som er bra. Han er jo hovedpersonen, men mange andre er egentlig helt uviktige i historieforløpet. De har absolutt ingen påvirkning på historien. Ta dem ut, gi fortellerstemmen til en av de mer sentrale karakterene, og historien foreløper helt likt. Boka hadde hatt godt av et lite ryddesjau i stedet for å gi et stort galleri av karakterer som forvirrer. Noe jeg likte veldig godt var hovedpersonen. Han er så nyansert. Han innehar mange personlighetstrek og har en fin dybde. Det var en flott utviklet karakter som virkelig blir dratt gjennom en rekke opplevelser som setter han på de mest ekstreme prøvelsene. Om man er enig i alle valgene og handlingene hans kan man jo sette spørsmåltegn ved, men de er hele tiden forståelige. Og jeg tror at mennesker satt i samme situasjon, om de ikke hadde gjort det samme, hadde nok tenkt tanken. Det fineste var nok da han stod midt i det mørkeste og ikke endte opp med å handle helt slik han hadde planlagt. For selv i mørket finnes det små lysglimt. Som sagt: en flott og nyansert karakter. Tittelen passer veldig godt til historien, på flere nivå. Ja, hovedkarakteren er anestesilege, men den passer også til den helt lammende følelsen dyp sorg kan gi. Som her treffer både hovedkarakteren og hans kone. En helt perfekt tittel. Anestesi har en god utviklingskurve og den er overraskende. Leseren vet aldri helt hva som kommer til å skje. Her er bortføring, drap og mafia. Spenningen starter tidlig i boka og holdes oppe lenge. Alt som skjer er kanskje ikke helt realistisk, men det er nå i hvert fall spennende. Og den har en ganske så åpen slutt. Noe som mange ganger kan være frustrerende, men ikke her. Den var såpass avsluttende at jeg fikk svar på det jeg lurte på. Samtidig kan man håpe på en oppfølger. En spennende thriller jeg kan anbefale. Tusen takk for anmeldereksemplar. Anmeldelsen fra edgeofaword.com
Fortsettelse ønskes - snart!

Meget spennende roman hvor vi føres til vidt forskjellige miljøer, som en helikoptertur i full storm til en fisketråler i Barentshavet, selskapelighet hos en mafiafamilie i Boston, krig i Kosovo, biljakt i Oslo og dramatikk på et forfallent småbruk på Hadeland. Alt beskrives på en troverdig måte, ikke minst anestesilegen Thomas Bernts’ mange krevende utfordringer i jobben. Men ingen prøvelser er verre enn dem han snart blir utsatt for i privatlivet. Når alt har raknet rundt ham, har han kun én ting igjen å leve for: Å få tatt hevn. Slutten på boka etterlater så mange ubesvarte spørsmål at leserne innen rimelig tid fortjener en «Anestesi 2»

Jean-Louis Adorsen

Meget spennende roman hvor vi føres til vidt forskjellige miljøer, som en helikoptertur i full storm til en fisketråler i Barentshavet, selskapelighet hos en mafiafamilie i Boston, krig i Kosovo, biljakt i Oslo og dramatikk på et forfallent småbruk på Hadeland. Alt beskrives på en troverdig måte, ikke minst anestesilegen Thomas Bernts’ mange krevende utfordringer i jobben. Men ingen prøvelser er verre enn dem han snart blir utsatt for i privatlivet. Når alt har raknet rundt ham, har han kun én ting igjen å leve for: Å få tatt hevn. Slutten på boka etterlater så mange ubesvarte spørsmål at leserne innen rimelig tid fortjener en «Anestesi 2» Jean-Louis Adorsen
Spennende bok

Thomas Bernts jobber som anestesilege på Ullevål. Vi blir tatt med på flere spennende opplevelser. Det første vi er med på er en helikoptertur i storm hvor en mann på en fisketråler har fått problemer. Thomas vet ikke da, at han skal få utfordringer som er mye større enn dette.

En dag er Thomas på en kongress i Boston. Der blir han vitne til at en eldre mann får et hjerteinfarkt og Thomas klarer å redde livet hans. Det viser seg at mannen er involvert i et kriminelt miljø og både han og familien hans er veldig takknemlig for det Thomas gjorde. Thomas får middag, oppgradert hotell og kontaktinfo med beskjed om å ta kontakt om det er noe de kan gjøre for han.

Samtidig i hjemlandet forsvinner forsvinner flere småjenter. En dag forsvinner også datteren til Thomas, Anne. Politiet med etterforsker Knut Eskeland i spissen er på saken.

Bak på boken står det:
Anestesi er en roman om menneskeskjebner, og om mørket som omgir oss når vi rammes av det verste som kan skje. Anestesilegen Thomas Bernts møter nettopp det mørkeste av det mørke og en skjebne som han ikke kan kontrollere.

I løpet av våren kommer boka som lydbok hos Cappelen Damm.

Forfatter: Henrik Fram
Forlag: Fokus Invest Forlag
Utgivelsesår: 2018
Antall sider: 399
Format: Pocket
Kilde: Leseeksemplar

Min mening:
Sett av et par dager til denne boka, den gir inntrykk. Passer fint nå i påska.

Dette er en spennende bok som har et enkelt og greit språk, noe som gjør den veldig lettlest.

Litt rar og brå avslutning på boka. Jeg føler at jeg sitter igjen med mange ubesvarte spørsmål og forventet på en måte å bla om å finne ut hvordan det gikk videre, men det var siste side. Det kan også være en bra ting, og noe sier meg at det kommer en oppfølger. I såfall gleder jeg meg til å lese mer om Thomas.

Om forfatteren:
Navnet Henrik Fram er et pseudonym. Forfatteren heter egentlig Øyvind Fygd. Det å være forfatter er for han en hobby, til daglig jobber han som lege - akkurat som hovedpersonen i boka.

I følge nettsiden Boldbooks bruker forfatteren pseudonym fordi han ikke ønsker oppmerksomhet om seg selv som person.

Terningkast 5

Anne Lise Johannessen

Blogg: Hverdagsnett

Thomas Bernts jobber som anestesilege på Ullevål. Vi blir tatt med på flere spennende opplevelser. Det første vi er med på er en helikoptertur i storm hvor en mann på en fisketråler har fått problemer. Thomas vet ikke da, at han skal få utfordringer som er mye større enn dette. En dag er Thomas på en kongress i Boston. Der blir han vitne til at en eldre mann får et hjerteinfarkt og Thomas klarer å redde livet hans. Det viser seg at mannen er involvert i et kriminelt miljø og både han og familien hans er veldig takknemlig for det Thomas gjorde. Thomas får middag, oppgradert hotell og kontaktinfo med beskjed om å ta kontakt om det er noe de kan gjøre for han. Samtidig i hjemlandet forsvinner forsvinner flere småjenter. En dag forsvinner også datteren til Thomas, Anne. Politiet med etterforsker Knut Eskeland i spissen er på saken. Bak på boken står det: Anestesi er en roman om menneskeskjebner, og om mørket som omgir oss når vi rammes av det verste som kan skje. Anestesilegen Thomas Bernts møter nettopp det mørkeste av det mørke og en skjebne som han ikke kan kontrollere. I løpet av våren kommer boka som lydbok hos Cappelen Damm. Forfatter: Henrik Fram Forlag: Fokus Invest Forlag Utgivelsesår: 2018 Antall sider: 399 Format: Pocket Kilde: Leseeksemplar Min mening: Sett av et par dager til denne boka, den gir inntrykk. Passer fint nå i påska. Dette er en spennende bok som har et enkelt og greit språk, noe som gjør den veldig lettlest. Litt rar og brå avslutning på boka. Jeg føler at jeg sitter igjen med mange ubesvarte spørsmål og forventet på en måte å bla om å finne ut hvordan det gikk videre, men det var siste side. Det kan også være en bra ting, og noe sier meg at det kommer en oppfølger. I såfall gleder jeg meg til å lese mer om Thomas. Om forfatteren: Navnet Henrik Fram er et pseudonym. Forfatteren heter egentlig Øyvind Fygd. Det å være forfatter er for han en hobby, til daglig jobber han som lege - akkurat som hovedpersonen i boka. I følge nettsiden Boldbooks bruker forfatteren pseudonym fordi han ikke ønsker oppmerksomhet om seg selv som person. Terningkast 5 Anne Lise Johannessen Blogg: Hverdagsnett
Uventede vendinger

Anestesi er en spennende, og svært innholdsrik bok. Uventede vendinger, du må lese for å få vite. Jeg gledet meg til å lese videre, det er sånn bøker skal være.

Terningkast 5

Svandis Hanna Gudmundsdottir

Anestesi er en spennende, og svært innholdsrik bok. Uventede vendinger, du må lese for å få vite. Jeg gledet meg til å lese videre, det er sånn bøker skal være. Terningkast 5 Svandis Hanna Gudmundsdottir
Anbefales!

"Leseverdig, spennende og underholdende. Ble sterkt grepet av det sorte mørket som kan krype inn og ødelegge det menneskelige i mennesker, både i drapsmann og hevner. Sterkt blir det også når ofrene er det mest dyrebare i våre liv - nemlig våre barn."

Trude Helén Hole

"Leseverdig, spennende og underholdende. Ble sterkt grepet av det sorte mørket som kan krype inn og ødelegge det menneskelige i mennesker, både i drapsmann og hevner. Sterkt blir det også når ofrene er det mest dyrebare i våre liv - nemlig våre barn." Trude Helén Hole
Spennende thriller!

Spennende thriller hvor man ikke må lese så lenge før ting skjer. Den inneholder litt av alt - bortføring, drap, etterforskning og litt mafia. Boka slutter med en hendelse hvor man ikke får svar, så jeg håper og tror at det kommer en oppfølger!

Terningkast 5

Therese Vabo Steene

Spennende thriller hvor man ikke må lese så lenge før ting skjer. Den inneholder litt av alt - bortføring, drap, etterforskning og litt mafia. Boka slutter med en hendelse hvor man ikke får svar, så jeg håper og tror at det kommer en oppfølger! Terningkast 5 Therese Vabo Steene
Knuser forventningene!

Hørte tilfeldigvis om boken. Forfatterens penn kan minne om Dan Brown og Jo Nesbø.

Samfunnets hevnutmåling fremstår som latterlige for hovedpersonen, anestesilegen Thomas Bernts. Han er blitt et av ofrene, og livet hans etter domfellelse av gjerningspersonen er, om mulig, i ferd med å smuldre ytterligere hen. Ved en tilfeldighet oppstår en mulighet for en mer personlig hevn, på utsiden av samfunnet og rettsvesenet. Etter at tanken var sådd var det i grunn ikke noe reelt valg for eller imot for Bernts, dersom han skulle overleve mentalt. Risiko for uante konsekvenser må vike. Anestesilegen begir seg ut i "ukjent og ruglete farvann", uten andre våpen enn egen generell livs- og arbeidserfaring, ymse bekjentskaper og den altoppslukende driven etter hevn. Handlingen er som en hybrid av  "Law Abiding Citizen" og "Silence of The Lamb" med en rekke tillegg.

Spesielt underholdende med sidehistoriene, de mange og varierte karakterene og forfatterens evne til å formidle de direkte dialogene, hvor han tidvis treffer klokkerent.  Anestesi blir aldri kjedelig eller forutsigbar. Jeg gir boken terningkast 6 fordi Anestesi er en klar topp 10 % av krimbøker jeg har lest og fordi jeg vet jeg skal lese boken igjen. Venter på neste bok fra Henrik Fram!

Terningkast 6

AH

Hørte tilfeldigvis om boken. Forfatterens penn kan minne om Dan Brown og Jo Nesbø. Samfunnets hevnutmåling fremstår som latterlige for hovedpersonen, anestesilegen Thomas Bernts. Han er blitt et av ofrene, og livet hans etter domfellelse av gjerningspersonen er, om mulig, i ferd med å smuldre ytterligere hen. Ved en tilfeldighet oppstår en mulighet for en mer personlig hevn, på utsiden av samfunnet og rettsvesenet. Etter at tanken var sådd var det i grunn ikke noe reelt valg for eller imot for Bernts, dersom han skulle overleve mentalt. Risiko for uante konsekvenser må vike. Anestesilegen begir seg ut i "ukjent og ruglete farvann", uten andre våpen enn egen generell livs- og arbeidserfaring, ymse bekjentskaper og den altoppslukende driven etter hevn. Handlingen er som en hybrid av "Law Abiding Citizen" og "Silence of The Lamb" med en rekke tillegg. Spesielt underholdende med sidehistoriene, de mange og varierte karakterene og forfatterens evne til å formidle de direkte dialogene, hvor han tidvis treffer klokkerent. Anestesi blir aldri kjedelig eller forutsigbar. Jeg gir boken terningkast 6 fordi Anestesi er en klar topp 10 % av krimbøker jeg har lest og fordi jeg vet jeg skal lese boken igjen. Venter på neste bok fra Henrik Fram! Terningkast 6 AH
Nervepirrende krim!

Spennende, nervepirrende krim! Kunne ikke legge fra meg boka. Leste den på mye kortere tid enn jeg hadde planlagt. Gleder meg til fortsettelsen.

Terningkast 6

Liv Ary

Spennende, nervepirrende krim! Kunne ikke legge fra meg boka. Leste den på mye kortere tid enn jeg hadde planlagt. Gleder meg til fortsettelsen. Terningkast 6 Liv Ary
Ikke for sarte sjeler!

- leseren holdes nådeløst våken gjennom hele boken!

En bok som får meg til å fortsette å lese 2½ time etter at lyset skulle vært slukket …

Anestesilegen Thomas Bernts er en slik lege alle skulle ønske å være – dyktig, modig, selvsikker og med en lykkelig familie. Helt til en dag: Henrik Fram tar oss med gjennom en livets tildragelse slik den nesten bare kan beskrives av en som selv har opplevd den. På side 89 rammer katastrofen, og de neste 300 sidene er fylt med det som kommer etter.

Boken er full av små sidespor og fortellinger som ikke hører direkte til plottet, men som i ettertid er med på å skape helheten. I all dens alvor og grusomhet har denne thrilleren noen forbausende og underfundige gullkorn som blir hengende ved leseren etter at handlingen er over.
 Fram viser en bemerkelsesverdig faglig kunnskap på en rekke områder. Men aller mest tilkjennegir han dyp innsikt i menneskenaturen og følelseslivet, slik det fungerer i uvante og ekstreme situasjoner. Enkelte steder beskrives grusomheter i rent ubehagelige grafiske fremstillinger, og man skynder seg å lese videre, for å slippe unna. Men kanskje aller mest briljerer forfatteren gjennom en lang rekke enstavelsesdialoger som maner frem persongalleriet og gjør dem levende, ett og ett ord av gangen.

Spenningen bygger seg opp mot slutten, og det er kun det faktum at den er begrenset til 387 sider som gjør at vi vet historien kommer til å ende et sted. Men gjør den egentlig det?

Terningkast 5

Geir Ivar Elgjo, Anestesilege/Helikopterlege, Banak - men der slutter likheten med Thomas Bernts!

- leseren holdes nådeløst våken gjennom hele boken! En bok som får meg til å fortsette å lese 2½ time etter at lyset skulle vært slukket … Anestesilegen Thomas Bernts er en slik lege alle skulle ønske å være – dyktig, modig, selvsikker og med en lykkelig familie. Helt til en dag: Henrik Fram tar oss med gjennom en livets tildragelse slik den nesten bare kan beskrives av en som selv har opplevd den. På side 89 rammer katastrofen, og de neste 300 sidene er fylt med det som kommer etter. Boken er full av små sidespor og fortellinger som ikke hører direkte til plottet, men som i ettertid er med på å skape helheten. I all dens alvor og grusomhet har denne thrilleren noen forbausende og underfundige gullkorn som blir hengende ved leseren etter at handlingen er over.
 Fram viser en bemerkelsesverdig faglig kunnskap på en rekke områder. Men aller mest tilkjennegir han dyp innsikt i menneskenaturen og følelseslivet, slik det fungerer i uvante og ekstreme situasjoner. Enkelte steder beskrives grusomheter i rent ubehagelige grafiske fremstillinger, og man skynder seg å lese videre, for å slippe unna. Men kanskje aller mest briljerer forfatteren gjennom en lang rekke enstavelsesdialoger som maner frem persongalleriet og gjør dem levende, ett og ett ord av gangen. Spenningen bygger seg opp mot slutten, og det er kun det faktum at den er begrenset til 387 sider som gjør at vi vet historien kommer til å ende et sted. Men gjør den egentlig det? Terningkast 5 Geir Ivar Elgjo, Anestesilege/Helikopterlege, Banak - men der slutter likheten med Thomas Bernts!
Hevneren

Debuten til Henrik Fram tar oss inn i hevnerens dystre sinn. Fram kjenner tydeligvis godt til innsiden av sykehus og krigskirurgi og historien har som tittelen innebærer et sterkt preg av at hovedpersonen Thomas Bernts er legen som vil hevne seg med alt det kan innebære av erfaringer fra hans bakgrunn fra slagmarken i Bosniakrigen. Historien drives spennende og godt frem og lar oss få innblikk i hvordan amerikansk mafia lar sin lojalitet tilkjennegis til dem som de mener fortjener den. Henrik Fram  har skrevet en spennende thriller med mange kulisser og et fint persongalleri. En forrykende slutt viser at hovedpersonen Dr. Thomas Bernts ikke er alene om ønsket om en grusom hevn.

Løp og kjøp!

Terningkast 5
Arne Hagen

Debuten til Henrik Fram tar oss inn i hevnerens dystre sinn. Fram kjenner tydeligvis godt til innsiden av sykehus og krigskirurgi og historien har som tittelen innebærer et sterkt preg av at hovedpersonen Thomas Bernts er legen som vil hevne seg med alt det kan innebære av erfaringer fra hans bakgrunn fra slagmarken i Bosniakrigen. Historien drives spennende og godt frem og lar oss få innblikk i hvordan amerikansk mafia lar sin lojalitet tilkjennegis til dem som de mener fortjener den. Henrik Fram har skrevet en spennende thriller med mange kulisser og et fint persongalleri. En forrykende slutt viser at hovedpersonen Dr. Thomas Bernts ikke er alene om ønsket om en grusom hevn. Løp og kjøp! Terningkast 5 Arne Hagen
Fram skriver godt

Forfatteren skriver lett og godt, formmessig er det intet å utsette. Stilen minner på mange måter om Nesbøs - og det må jo være et godt kompliment når man skriver denne type bok. Særlig flott er det faglige, det er fint å følge hovedpersonen i mange og dramatiske situasjoner. Personene kunne vært skildret dypere - psykologisk. Vi skulle gjerne ha lest mer om hovedpersonens ekteskap, og ekteskapelige utfordringer. Depresjonen som hovedpersonen gjennomgår er dog godt skildret. Jeg tror ikke at man forteller sin kone fortellinger fra Ex-Jugoslavia med så mye blod og faenskap, på den måten som det er skildret i boken, det kunne vært gjort med mer empati. Det sosiale kunne vært gjort litt mer fra lavere middelklasse, ellers blir det for fjernt for leserne. Og: Til slutt til forfatteren: Leserne liker litt sex, også!

Terningkast 5
OH

Forfatteren skriver lett og godt, formmessig er det intet å utsette. Stilen minner på mange måter om Nesbøs - og det må jo være et godt kompliment når man skriver denne type bok. Særlig flott er det faglige, det er fint å følge hovedpersonen i mange og dramatiske situasjoner. Personene kunne vært skildret dypere - psykologisk. Vi skulle gjerne ha lest mer om hovedpersonens ekteskap, og ekteskapelige utfordringer. Depresjonen som hovedpersonen gjennomgår er dog godt skildret. Jeg tror ikke at man forteller sin kone fortellinger fra Ex-Jugoslavia med så mye blod og faenskap, på den måten som det er skildret i boken, det kunne vært gjort med mer empati. Det sosiale kunne vært gjort litt mer fra lavere middelklasse, ellers blir det for fjernt for leserne. Og: Til slutt til forfatteren: Leserne liker litt sex, også! Terningkast 5 OH
Må bare leses

En sterk og gripende krim - har ALT - en bok som er verdt å få med seg!

Terningkast 5